Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
اخبارداخلیویژه

نام اولین پهپاد ایرانی چیست و در چه سالی ساخته شد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در اواسط دهه 1980، ایران به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) علاقه مند شد. ایرانی ها از آن زمان شروع به ساخت (پهپاد) کردند. به نظر می رسد نسل اول ابابیل به عنوان اولین هواپیماهای بدون سرنشین در ایران با کارکرد نظارتی و شناسایی در جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

نام اولین پهپاد ایرانی چیست و در چه سالی ساخته شد؟

ایران اولین بار در سال 1985 پهپادها را با مهاجر-1 و ابابیل-1 آزمایش کرد. از مواضع عراقی ها در پشت سنگرهای خط مقدم اطلاعات به دست می آورد. در سال 1988، به دنبال حادثه‌ای که در آن نیروی دریایی آمریکا خسارات سنگینی به نیروی هوایی و دریایی ایران وارد کرد، استراتژیست‌های ایرانی متوجه شدند که نمی‌توانند مستقمیاً از طریق آب با آمریکا مقابله کنند. از آن زمان بود که ایران سرمایه گذاری هنگفتی را روی هواپیماهای بدون سرنشین آغاز کرد. دولت ایران از آن زمان در مورد علاقه خود به پهپادها صحبت کرده است. سرلشکر باقری در شهریور 1395 از ساخت پهپادهای جدید تهاجمی دوربرد با قابلیت بمباران دقیق خبر داد که ساخت آن با همکاری روسیه انجام شد.

با بسته شدن بازارهای خارجی به دلیل تحریم ها یا قیمت های بالا، ساخت پهپادها به فناوری تبدیل شد که مهندسان ایرانی می توانستند آن را به صورت محلی انجام دهند.

آخرین تحولات
در سال 2021، ایران از پهپاد کمان 22 جدید خود رونمایی کرد که به نظر می‌رسد از پهپاد MQ-1 Predator ساخت ایالات متحده الگوبرداری شده و دارای ویژگی‌های دیگری از MQ-9 Reaper است. این هواپیما همچنین یادآور پهپاد چینی CH-5 است.

فهرست پهپادهای نظامی ایران
ابابیل (پرستو)
ابابیل-بی
ابابیل-اس
ابابیل-تی
ابابیل-2
ابابیل-3
باز (شاهین)
چابکپر
فوتروس
غزه
Hadaf-3000 (تلاش)
حماسه (حماسه)
کمان-12
کمان 22
کرار
کیان
مین پخ فاز 2
مهاجر
مهاجر-2 (مهاجر)
مهاجر 3
مهاجر 4 یا هدهد
مهاجر-6
ناصح
صاعقه (صاعقه)
سریر
سجیل
شاهد 129
شاهین (شاهین)
سیمرغ
تلاش-1 / تالش اول (تلاش) / تالش دوم / تلاش 2
تیزپار (سرعت پرواز)
طوفان (طوفان)
یاسر (مصلحت)

به تازگی نیز از مرکزی مخفی در عمق 100 متری زمین در استان های غربی ایران رونمایی شد که صدها پهپاد نظامی در آن، نگهداری می شود.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا